Zinok

ZINOK Všeobecne

Zinok je prvok, ktorý sa v tele vyskytuje v gramových, ale spotrebováva sa v miligramových množstvách. Uvádza sa, že zinok má v tele podobný objem ako železo - 2 až 4 g. Vyskytuje sa skoro vo všetkých orgánoch no najvyššiu koncentráciu má v hormóne inzulín, ktorý sa tvorí v Langerhansových ostrovčekoch - bunkách pankreasu - a významne rozhoduje o regulovaní metabolizmu cukrov v ľudskom organizme. Zinok tvorí jadro inzulínovej molekuly. Poruchy tohto mechanizmu spôsobujú jednu z najčastejších chorôb cukrovku, ktorá býva spojená so slepotou. Najväčší počet oslepnutí ročne je spojený práve s cukrovkou. Je to preto, lebo zinok sa nachádza vo vysokej koncentrácii aj v očných tkanivách a významne sa podieľa na prenose fotochemických reakcií do nervového systému. Pri zníženej hladine zinku v organizme, ktorá je narušená poruchami metabolizmu zinku v pankrease, dochádza aj k poruchám zraku. 

 

Funkcie:

  • rozhoduje o produkcii spermií a o ejakulácii

  • chráni pred zväčšením, zápalmi a rakovinou prostaty

  • kladne pôsobí na metabolizmus cukrov, bielkovín a tukov

  • kladne pôsobí na počatie, normálny priebeh tehotnosti, vývoj plodu, detí a dospievajúcich

  • predlžuje plodnosť mužov

  • podieľa sa na syntéze nukleových kyselín

  • zabezpečuje normálny rast a vývoj mozgu

  • kladne pôsobí na nervovú činnosť a duševný stav ľudí

  • tlmí depresie, ukľudňuje nervový systém a lieči niektoré druhy schizofrénie

  • kladne pôsobí na rast, fyzickú zdatnosť a výkonnosť organizmu

  • spolu s vitamínom B6 znižuje hladinu histamínu

  • neutralizuje škodlivý účinok alkoholu

  • zvyšuje prirodzenú imunitu proti infekciám

  • chráni pečeň pred chemickým poškodením

  • je nevyhnutný pri tvorbe kostného tkaniva

  • potlačuje tvorbu voľných radikálov 

 

Výskyt

Zdroje zinku sú rastlinné aj živočíšne: žitné klíčkové vločky, pšenica, pšeničné otruby, prírodná ryža, slnečnicové semená, mak, strukoviny, tekvicové semená, mäso, huby, pivovarnícke droždie a žĺtky.

 

Príznaky pri nedostatku

Nedostatok zinku spôsobuje: zhoršenie zraku, hojenia, nedostatočný rast, kožné choroby, padanie vlasov, narušenie reprodukčnej schopnosti, zväčšenie prostaty, sterilitu, oneskorené pohlavné dospievanie, nepravidelnú menštruáciu, psychické poruchy, retardáciu, mentálnu poruchu pamäti, spomalenú schopnosť učenia sa, náchylnosť k infekciám, časté prechladnutia, chrípky, bolesti kĺbov, aterosklerózu a zlú cirkuláciu krvi, unavenosť a nechutenstvo.

 

Príznaky pri prebytku

Pri predávkovaní dochádza k toxickému pôsobeniu zinku. Za mimoriadne vysoký príjem sa považuje 150 mg denne. K tomu môže dôjsť pri nekontrolovanom prijímaní doplnkov, ale aj pri konzervovaní potravín v pozinkovaných konzervách. Pri akútnych otravách zinkom dochádza k tráviacim ťažkostiam, pri chronických otravách k poruchám koordinácie svalov, k zlyhávaniu obličiek, chudokrvnosti a ďalším chorobám.

Zinok je, podobne, ako magnézium, v dnešnej dobe celkom vzácny a ojedinelý v strave. Je to kľúčový minerál pre:

  • fungovanie zmyslov (zrak, čuch, chuť)
  • fyzický výkon
  • hojenie rán
  • hormonálnu rovnováhu (tvorba anabolických hormónov, melatonínu, regulácia dopamínu, inzulínová senzitivita).
  • správne fungovanie imunitného a srdcovo-cievneho systému
  • plodnosť

 

Jeho nedostatok sa prejavuje rôzne – niektoré zo symptómov môžu byť napríklad túžba po sladkých alebo slaných jedlách, nízka hladina energie, slabé libido, neplodnosť, slabá imunita, slabá pamäť, neschopnosť sústredenia, či pomalé hojenie rán. Jeho nedostatok hrozí najmä, ak si veg(etari)án alebo konzumuješ nesprávne pripravené strukoviny, či obilniny a je obzvlášť dôležitý v období tehotenstva.

Je vyslovene potrebný pre syntézu testosterónu. Je to zároveň aj účinný antioxidant, ktorý pomáha okrem iného aj s minimalizáciou škodlivých efektov prebytku železa a s odbúraním ťažkých kovov z mozgu.

 

 

 

Zinok v intímnom živote

Zikok je jedným z najvýznamnejších prvkov, ktorý radikálne ovplyvňuje sexualitu, prispieva k plodnosti, podporuje libido udržuje reprodukčnú  ( a hormonálnu) sústavu a vyrovnáva hladinu testosterónu v krvi. Zinok je životne dôležitým minerálom, bez ktorého mužom hrozí úplná impotencia. Pokiaľ je muž impotentný je úplne neschopný pohlavného styku a nedochádza tak prirodzenej reprodukcii. Čo to spôsobuje?  Prečo a ako zinok ovplyvňuje muža a jeho potenciu? V akých potravinách nachádza najväčšie množstvo zinku? Aké výživové doplnky sú najvhodnejšie na doplnenie zinku? Poďme na to....

 

Potencia a zinok


Prítomnosť zinku v organizme je nevyhnutnou podmienkou pre správne fungovanie vašich pohlavných orgánov. Naše telo ho však nevie samo vyrobiť, a tak ho musíme prijímať z potravy alebo z potravinových doplnkov. Jeho nedostatok vedie k strate chuti, zaostávanie telesného i duševného dospievania, únave, popraskaným ústnym kútikom, suchej koži, psychickým zmenám a najmä k zníženej sexualite a k menšej chuti na sex, neplodnosti.

 

Zinok ako výrazný stimulant sexuality


Dôležitý prínos zinku na ľudskú potenciu potvrdili aj mnohé štúdie. Napríklad štúdie z roku 2009 sledovala účinky zinku na mužskú sexuálnu potenciu. V rámci tejto štúdie vedci sledovali účinky rôznych dávok zinku na sexuálnu kompetencii mužov. A výsledok bol celkom jasný. Liečba zinkom zlepšuje sexuálnu schopnosť mužov. Účinok bol však veľa závislý od dávky. Čím viac zinku muži dostávali, tým lepší sexuálny schopnosť vykazovali.

Novšie štúdie z roku 2017 s názvom "The effectiveness of zinc supplementation in men with isolated hypogonadotropic hypogonadism" priniesla po 18-mesačnom sledovaní 98 pacientov veľmi zaujímavé výsledky. Pacientom so sexuálnymi problémami bol opäť podával zinok, a to po dobu roka a pol. Po skončení štúdia vedci sledovali hneď niekoľko premenných. Pokusy bolo zistené, že mali muži po podaní zinku vyššiu hladinu testosterónu v tele, že rýchlejšie produkovali spermie, že ich spermie boli navyše pohyblivejší a že všetci preukázateľne pocítili zlepšenie ich potencie. Čo sa však podávaním zinku nijako nezmenilo, tak bola veľkosť semenníkov a penisu. Tá zostala aj naďalej rovnaká.

Ďalšie štúdie z roku 2012 zase sledovala vplyv zinku na zdravie dospievajúcich dievčat. Zinok je totiž dôležitý prvok v období puberty a dospievania, kedy je dôležitý pre rast a pohlavné dozrievanie. V rámci tejto štúdie s názvom "Zinc status and its association with the health of adolescents: a review of studies in India" vedci pod vedením Rama Kawada sledovali dievčatá vo veku 10 až 16 rokov. Preskúmanie jednoznačne doložil nutnosť zvýšeného množstva zinku v období dospievania pre správny zdravotný stav u adolescentov.

Štúdia z roku 1996 zase preukázala veľmi jasný vzťah medzi hladinou zinku a hladinou testosterónu v tele mužov. Mladí muži v rámci tejto štúdie držali veľmi prísnu diétu s nízkym obsahom zinku. Po 20 týždňoch tejto diéty, teda po skončení štúdie, boli u mužov merané hladiny testosterónu a všetci muži zhodne vykazovali významné zníženie množstva tohto dôležitého pohlavného hormónu v tele. Štúdia tiež skúmala suplementáciu zinku u starších mužov. Výskumníci ukázali, že zvýšeným príjmom zinku sa hladiny testosterónu u staršej populácie takmer zdvojnásobili. To je dosť silný dôkaz, že zinok má vplyv na produkciu testosterónu.

V roku 2009 bol vykonaný výskum na zvieratách, aby sa opäť testoval vzťah medzi zinkom a sexuálne funkcií. Potkany, ktorí boli liečení 5 miligramami denného príjmu zinku, mali lepší sexuálny funkciu než ostatní. Táto konkrétna štúdia dospela k záveru, že u mužov má zinok pozitívny vplyv na vzrušenie a udržanie erekcie.

 

Odporúčaná denná dávka zinku pre udržanie potencie

Denné dávky zinku odporúčané svetovou zdravotníckou organizáciou sú priemerne 8,5 mg denne. U detí sa pohybujú od 5 do 7 mg, u dospelých 15 mg, u tehotných žien 20 až 25 mg a u športovcov a rizikových skupín 25 mg a viac. Za maximálnu ešte únosnú dávku sa považuje 100 mg denne. Pri dávke nad 30 mg je potrebné brať aj 2-3 mg medi, aby sa nenarušil pomer medzi meďou a zinkom. Množstvo zinku je potrebné viac strážiť. Všeobecne sa teda odporúča dlhodobo neprekročiť hranicu 100 mg za deň. Ako zbadáte prebytok? Ak zaznamenáte divnú kovovú chuť v ústach, je možné, že máte priveľa zinku. Ten môže spôsobiť nedostatok medi. 

Okrem antinutrientov (fytátov) absorpciu zinku výrazne znižuje aj kofeín, preto si treba dávať pozor, aby sa neužíval pred/po káve. 

 

Zinok v potravinách


Nebojte, dnes už ľudia presne vie, aké potraviny sú bohatým zdrojom zinku. Veľké množstvo zinku nájdete napríklad v ustriciach, teľacím a hovädzom mäse, vnútornostiach, najmä v pečeni, v syroch, v srvátke, v sušenom mlieku, vo vajciach, v krevetách, v tekvicových a slnečnicových semienkach, v strukovinách alebo napríklad v listovej zelenine.

Jeho najbohatšie prírodné zdroje sú jednoznačne ustrice – ak sa konzumujú niekoľkokrát za týždeň, nepotrebujete ani suplementy. Ďalšie dobré zdroje sú pečienky, tekvicové semiačka alebo červené mäso, strukoviny, klíčky.

 

Výživové doplnky stravy ako zdroj zinku pre posilnenie potencie a plodnosti

Ak sa ho rozhodnete suplementovať, najlepšie formy zinku sú v chelátovej forme – citrát, glukonát, metionín, alebo orotát. Je dobré striedať rôzne formy pre ich rozličnú vstrebateľnosť.


Nie každý má ale čas a chuť sledovať množstvo prijímaného zinku a meniť kvôli jednému prvku celú skladbu jedálnička. Verte nám, že tomu rozumieme. Potom nie je nič jednoduchšie, než si zaobstarať krabičku výživových doplnkov, v ktorých nájdete presne dané optimálne množstvo zinku na deň. Takým doplnkom stravy je Semmax.

Jedná sa o certifikovaný prípravok na prírodnej báze, ktorý obsahuje 20 mg zinku. Ďalej v ňom nájdete aj extrakty z tradičných bylín a vitamíny, ktoré prispievajú k udržaniu sexuálnej kondície a vitality v každom veku. Vďaka vysoko koncentrovanému zloženiu účinných látok priaznivo pôsobí na penis.

Produkty z našej rady obsahujúce Zinok

  • účinne chráni pred zväčšením, zápalmi a rakovinou prostaty
  • je rozhodujúci pri produkcii spermií a pri ejakulácii
  • kladne pôsobí na metabolizmus cukrov, bielkovín a tukov
  • kladne pôsobí na počatie, normálny priebeh tehotnosti, vývoj plodu, detí a dospievajúcich
  • predlžuje plodnosť mužov a ich potenciu
  • podieľa sa na syntéze nukleových kyselín
  • potlačuje tvorbu voľných radikálov
  • tvorí nevyhnutnú súčasť pri tvorbe kostného tkaniva
  • zabezpečuje normálny vývin a vývoj mozgu
  • pozitívne pôsobí na nervovú činnosť a duševný stav ľudí
  • tlmí stavy depresie, ukľudňuje nervový systém a predchádza niektorým druhom schizofrénie
  • kladne pôsobí na rast, fyzickú zdatnosť a výkonnosť organizmu
  • spolu s vitamínom Bpôsobí na znižovanie hladiny histamínu
  • neutralizuje škodlivý účinok alkoholu
  • zvyšuje prirodzenú imunitu proti infekciám a zápalom
  • chráni pečeň pred chemickým poškodením a jeho následkami
  • je nevyhnutný pri správnej tvorbe kostného tkaniva
  • podporuje výrazne hojenie rán

 

 

 

Najpredávanejšie

20
3812038
Značky

Stránka 1 z 1 - 2 položiek celkom

Stránka 1 z 1 - 2 položiek celkom

Tento web používa súbory cookie. Ďalším prechádzaním tohto webu vyjadrujete súhlas s ich používaním.